De eerste week - Reisverslag uit Hatfield, Verenigd Koninkrijk van Paulien Laumen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Hatfield, Verenigd Koninkrijk van Paulien Laumen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Paulien Laumen

Blijf op de hoogte en volg Paulien

03 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Hatfield

Hallo allemaal :),

Hierbij een verslag van mijn eerste week in Hatfield.

Zaterdag 26-04:
Zaterdag was het dan zover, op naar Engeland! Rond 15:00u 's middags kwam Michel me thuis ophalen om me naar het vliegveld in Eindhoven te brengen. Daar hebben we nog rustig wat gedronken en mijn bagage ingecheckt. Rond 17:00u was het tijd om afscheid te nemen en om 17:45u vertrok mijn vliegtuig. Ik kwam rond 18:00u (1 uur tijdsverschil) aan op Londen Stansted. Daar duurde het even voor ik bij de plek was waar ik mijn bagage kon ophalen.
Rond 18:30u kwam ik uiteindelijk buiten en mijn taxichauffeur had in de tussentijd al gebeld of ik was gearriveerd (de taxi was vooraf geboekt).
De chauffeur was erg aardig en de taxirit duurde ongeveer 3 kwartier.
Toen kwam ik aan bij the Royal Veterinary College. De security ontving mij en gaf mij mijn welkomsenvelop. Vervolgens liep een van de mannen met mij mee naar "mijn" huis.
Het huis is prima en erg ruim. Er is beneden een ruime keuken, een badkamer met douche, aparte wc, woonkamer en een berghok.
Boven zijn er 4 slaapkamers, een badkamer met bad en wc en nog een aparte wc.
Toen ik binnenkwam heb ik eerst gekeken of er huisgenoten waren. Er was op dat moment alleen een jongen uit Oman. Hem heb ik weinig gezien, want hij ging zondagavond weg.
Daarna ben ik naar mijn kamer gegaan. Ik was best moe, maar kon die nacht niet zo goed slapen.

Zondag 27-04:
Mijn eerste hele dag in Hatfield. 's Morgens ben ik begonnen met het uitladen van mijn spullen en heb ik wat foto's e.d. opgehangen om mijn kamer een beetje als thuis te laten voelen.
Ik was ook van plan de omgeving wat te gaan verkennen en dat heb ik dan ook gedaan. Maar eerst moest ik nog enkele dingen regelen, zoals beddengoed en wifi want dit had ik nog niet.
Daarna had ik aan de security de weg naar Potters Bar (stadje verderop) gevraagd, zodat ik boodschappen kon gaan doen. Ik had alle tijd, dus ben op een redelijk tempo (haha!) richting Potters Bar gelopen. Onderweg kwam ik langs onder andere de studentenfarm en heb ik allerlei indrukken opgedaan. Uiteindelijk kwam ik aan bij de Tesco (een hele grote supermarkt, vergelijkbaar met bijv. de Sligro, maar dan een ruimer aanbod non-food producten). Hier heb ik de hele winkel doorgelopen en daar was ik dan ook wel wat tijd mee kwijt. Met een paar tassen vol boodschappen ben ik teruggelopen naar de campus en voor de rest heb ik niet erg veel bijzonders gedaan die dag.

Maandag 28-04:
Mijn eerste stagedag. Om 09:00u ontmoette ik mijn stagebegeleider in de kantine. Een aardige en Nederlandse man, die les geeft in vakken van de richting landbouwhuisdieren. Hij heeft mij een rondleiding gegeven over de campus, de verschillende klinieken laten zien en mij aan enkele docenten voorgesteld die mij kunnen helpen bij mijn onderzoek. De campus is vrij groot en er zijn diverse klinieken. Zo is er een voor gezelschapsdieren, een voor paarden en een voor landbouwhuisdieren. Daarnaast is er nog een laboratorium en diverse andere gebouwen.
Na de rondleiding hebben we mijn onderzoek doorgesproken en heeft hij verteld waar ik voorlopig aan mijn opdracht kan werken. Dit is in de bibliotheek van de universiteit, voor de eerste 2 weken. De eerste 2 weken ben ik voornamelijk bezig met mijn plan van aanpak en een hoop deskresearch over de (melk)veehouderij in Engeland, om daar een beeld over te kunnen vormen.
Mijn opdracht is een marktonderzoek doen naar de vraag voor het opzetten van een opleiding tot paraveterinair. Een paraveterinair (paraveterinary) is in Engeland een dierenartsassistent(e) voor landbouwhuisdieren, in tegenstelling tot in Nederland waarbij het een dierenartsassistent(e) is voor gezelschapsdieren (dat noemen ze hier een "vet nurse").
Ik ga onder andere bekijken hoe het zit met het aanbod voor werk, kijken of er überhaupt geïnteresseerde zijn voor deze opleiding en of er vergelijkbare opleidingen zijn.
Maandagavond heb ik mijn huisgenoot ontmoet met wie ik de eerste week alleen in het huis verblijf. Hij is een afgestudeerd veearts en is nu voor een jaar een intern op de campus. Dat wil zeggen dat hij werkervaring op doet hier. Hij is erg aardig en sociaal.

Dinsdag 29-04:
's Morgens om 09:00 uur begon ik weer met mijn stage op de universiteit. Ik merkte wel dat ik een beetje moet wennen aan de "late" tijden, aangezien ik gewend ben eerder op te staan en aan de slag te gaan.
's Avonds was ik door mijn huisgenoot uitgenodigd om mee te gaan naar een comedy club in Londen. We gingen na het eten met de mountainbike (hij heeft 2 bikes) cross-country naar Potters Bar. In dit stadje wonen heel veel studenten van RVC. Daar gingen we even op bezoek bij enkele studenten die mee zouden gaan naar Londen. We hebben even wat gedronken en toen gingen we met 5 naar het station. Van Potters Bar naar Londen Kings Cross is ongeveer 20 minuten met de trein. Van daaruit moesten we nog een klein stukje met de bus en toen waren we op loopafstand van de comedy club. Daar ontmoette we een groep andere studenten die al eerder waren gegaan. Zo waren we uiteindelijk met ongeveer 15 mensen, de studenten waren allemaal 4e- of 5e-jaars diergeneeskunde studenten. Ze waren erg sociaal en in een voor een praatje. Rond 20:00u begon de show. Het werd gedaan door een groepje jongeren die grapjes maakte over vanalles. Ik was een beetje bang dat het "inside jokes" zouden zijn, die ik niet goed zou kunnen volgen. Dit was echter niet het geval en ik heb erg moeten lachen. Ze deden het erg leuk en het was een beetje "De Lama's"-achtig, het publiek mocht dingen roepen als ze bijv. vroegen om een emotie, land of beroep.
Na de show hebben we nog gezellig wat gedronken met de groep en zo heb ik een hoop nieuwe mensen leren kennen die avond.

Woensdag 30-04:
Overdag was ik weer bezig met mijn stage en later in de middag kwam mijn begeleider langs om vragen te beantwoorden en te bespreken hoe het ging tot zover.
Daarna hadden we afgesproken dat we naar Boltons Park Farm (de studentenfarm) zouden gaan, zodat ik kon zien hoe dit eruit zag. De studentenfarm bestaat uit 100 koeien en 500 schapen. De koeien zijn voornamelijk Holstein Frisians en allemaal zwartbont. In Engeland zijn roodbonte (HF) koeien vrij zeldzaam en op de studentenfarm is er momenteel maar één roodbont kalf (ingekruist met Scandinavisch Roodbont). Binnen enkele projecten worden er rassen gekruist met Brown Swiss, Scandinavisch Roodbont of zelfs Aberdeen Angus. Deze laatste worden niet gebruikt voor de melk, maar worden verkocht voor het vlees. De schapen zijn Highland Mule X Suffolk. De boerderij is verder niet erg modern en heeft een vrij ouderwetse melkstal, een 2x4 open tandem. Ik heb nog nooit in zo'n melkstal gemolken, maar dat ga ik aanstaande maandag ervaren!

Na het bezoek aan de boerderij was ik uitgenodigd om mee te eten bij mijn stagebegeleider thuis. Hij woont met zijn gezin in Potters Bar. Zijn vrouw is ook Nederlands en zijn 3 kinderen praten ook Nederlands. We hebben lekker lasagne gegeten en ik ben nog enkele uren daar geweest en er is gekletst over vanalles.

Donderdag 01-05:
Overdag was ik weer op stage en heb ik veel gewerkt aan mijn plan van aanpak. Na stage ben ik wat gaan eten en daarna een uurtje gaan sporten in de fitnesszaal van de campus. Rond half 8 kreeg ik bezoek van een ander Nederlands meisje (Marianne). Zij loopt ook stage op de universiteit en is een dag voor mij gearriveerd. Het leek ons leuk om contact te maken, omdat we beide via onze stage zelf niet zoveel studenten leren kennen. We hebben gezellig gekletst en het was leuk haar te ontmoeten.

Vrijdag 02-05:
Mijn laatste stagedag van de eerste week. Al met al is de week toch best vlug gegaan, al gingen de eerste dagen een beetje moeizaam. Maar... alle begin is moeilijk heb ik ervaren.
's Avonds werd er een feest gegeven op de campus, de precieze rede ervoor weet ik niet. Ik had afgesproken om erheen te gaan met Marianne. Vooraf had mijn huisgenoot nog wat studenten uitgenodigd in ons huis en ook Marianne kwam langs. We hebben gezellig wat gedronken en gekletst met z'n alle. Daarna gingen we naar "The Buttory", waar het feest werd gegeven. Dat was het dan, mijn eerste Engelse feestje! Het was gezellig.

Vandaag (zaterdag) zit ik alweer een weekje hier en ik begin mijn draai te vinden. De mensen hier zijn erg aardig en de Engelse zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Als je iets vraagt zijn ze bereid om te helpen en ze vragen ook of je ze begrijpt.
Ik voel me ondertussen al best thuis hier en begin ook de omgeving wat beter te leren kennen. Veel contacten leggen helpt zeker om het leuker en makkelijker te maken.

Om een indruk te krijgen van mijn verblijf, de uni en de omgeving, kan er gekeken worden bij de foto's.

Ik hoop jullie hiermee een indruk te hebben gegeven van mijn eerste week in de UK!

Veel groetjes vanuit Hatfield, Paulien

  • 03 Mei 2014 - 21:46

    Jean En Ine:

    Hallo Paulien

    Fijn om te lezen dat je het leuk vindt en dat je direct
    al contacten hebt gelegd dit is belangrijk. Verder heel veel succes
    En ik kijk weer uit naar je volgende verslag dan heb je er al 2 weken opzitten.
    Toi toi toi

    Jean en Ine

  • 03 Mei 2014 - 22:04

    Julia :

    Leuk Paulien ,er is veel gebeurt in die eerste week, fijn dat je al zoveel nieuwe studenten hebt ontmoet.

    Een fijne zondag en weer een leerzame week ,

    Groetjes Julia.

  • 04 Mei 2014 - 00:21

    Kimberley:

    Moppieeeee!

    Echt zo vet allemaal! Klinkt geweldig! Ik zou willen dat ik een keer langs kan komen em het allemaal met eigen ogen zou kunnen zien! :$ :D

    Ik las iets over paarden. Heb je de mogelijkheid om te rijden of zijn ze daar niet voor?

    Een hele dikke kus!

    Kimberley

    PS: als je terug bent snel een xtje gaan terassen!

  • 04 Mei 2014 - 21:55

    Frankske Fsr:

    hei maatje tof om te horen hoe je eerste week is verlopen klinkt goed
    heel veel succes en een dikke knuffel van pashja en mij en doe dat goed daar
    groetjes frank

  • 07 Mei 2014 - 08:41

    Anne:

    Hey Paulien! Ik zie nu pas dat je een site bij houdt, leuk zeg! Fijn dat je je toch thuis begint te voelen en zo te horen heb je al een aantal leuke mensen ontmoet! Heel veel plezier nog! X Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 8154

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 30 Juni 2014

Stage

Landen bezocht: