Week 2 - Reisverslag uit Hatfield, Verenigd Koninkrijk van Paulien Laumen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Hatfield, Verenigd Koninkrijk van Paulien Laumen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Paulien Laumen

Blijf op de hoogte en volg Paulien

10 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Hatfield

Hoi allemaal!

Ik zit vandaag alweer 2 weken in Hatfield en ik moet zeggen dat zeker de afgelopen week erg snel is gegaan voor mijn gevoel.
Hierbij een verslagje van mijn belevenissen van afgelopen week!

Zaterdag heb ik niet veel bijzonders gedaan. 's Morgens ben ik even naar de Sainsbury's (supermarkt) in Potters Bar gelopen voor wat eten te halen en wasmiddel, want ik wilde een wasje draaien. Hier op de campus is een washok met vijf wasmachines en drogers, dus dat is ideaal en heel dichtbij.
Ook heb ik even mijn kamer gestofzuigd en gepoetst. Het was lekker weer die dag, dus ik heb 's middags een hele tijd buiten gezeten. 's Avonds heb ik op mijn gemak gekookt en wat tv gekeken (ik heb een tv te leen gekregen van mijn stagebegeleider, voor tijdens mijn stageperiode).
Ook heb ik zaterdag de eerste keer geskyped met pap en mam!

Zondagmorgen was ik op tijd wakker en ik keek naar buiten en zag het zonnetje. Ik dacht mooi weer om een rondje te rennen. Dat heb ik dus ook gedaan. Je kunt hier erg fijn rennen, want er is een pad gemaakt tussen de weilanden en erlangs. Ik heb dus letterlijk tussen de schapen door gerend, erg leuk. Dat was een goed begin van de dag.
Ik had voor deze zondag gepland om een dagje erop uit te gaan met Marianne. We liepen 's ochtends naar het station van Brookmans Park, wat ongeveer een kwartiertje lopen is. Vanaf daar gingen we met de trein naar Welwyn Garden City. Dit was ongeveer een kwartiertje met de trein.
Aangekomen in Welwyn kwamen we eerst in een winkelcentrum met twee verdiepingen uit. Niet alle winkels waren open, omdat het zondag was, maar we hebben een paar winkeltjes bezocht. Hier was niet echt iets speciaals bij en is gewoon vergelijkbaar met winkels in Nederland.
Daarna gingen we naar buiten en daar zagen we meteen groene parken en een fontein, waar Welwyn bekend om staat.
Aangezien het lekker weer was zijn we een stukje door de parken gelopen en hebben we even bij de fontein gezeten. Daarna zijn we een rondje door de stad gaan lopen en kwamen we uit bij John Lewis. Dit is een erg groot warenhuis en ook best wel exclusief. We hebben de verschillende verdiepingen bezocht. Eenmaal weer buiten hadden we het idee een broodje te gaan halen en dan in het park op te eten. We liepen naar een plaatselijke bakker en vervolgens zaten we fijn buiten in het zonnetje met een lekker broodje.
Welwyn is leuk om een keer te zien, maar de stad heeft verder niks heel speciaals te bieden om te bezoeken. We besloten toen om naar Hatfield te gaan. Hatfield ligt één station dichterbij Brookmans Park, dus lag op de route. Binnen een paar minuten waren we er.
Hatfield is mooi om eens doorheen te lopen en best wel heuvelachtig. We zijn een rondje door de stad gelopen en bij Hatfield's House geweest. Dit is een groot plattelandshuis in een park. Ook zijn we nog naar een kerk gelopen en die hebben we ook van binnen bekeken.
Daarna liepen we richting het centrum van Hatfield, maar hier was niks open. Ondertussen was het later in de middag en besloten we om terug te gaan naar de campus.
Ben (mijn huisgenoot) kwam op hetzelfde moment thuis en vroeg of ik zin had om mee te gaan zitten met wat mensen op het grasveld van de universiteit. Dat vond ik wel gezellig en als hier in Engeland de zon schijnt moet je er ook van profiteren. Dus toen heb ik nog een paar uurtjes met hem en wat andere studenten op het grasveld gezeten en gezellig wat gekletst.

Maandag was hier Bank Holiday, een Engelse feestdag, en dat betekende dat ik vrij was van stage. Mijn eerste echte weekend hier was dus meteen een lang weekend!
's Morgens ben ik gaan sporten in de fitnesszaal van de campus. 's Middags ben ik naar de Boltons Farm (studentenfarm) gegaan, want ik had afgesproken om mee te helpen met melken. Ik kwam aan op de boerderij en werd ontvangen door Charlie (vaste medewerkster), die mij een overall en "wellies" (zo noemen ze laarzen hier, omdat ze van het merk Wellington zijn) gaf. Daarna ging ik mee de koeien uit de wei halen. Dat is wel iets anders als in Nederland, want de wei was heuvelachtig en had flinke gaten waar je niet in moest stappen. Het duurde even voor we alle koeien in de stal hadden (op het moment waren 83 koeien aan de melk), want het pad naar de stal gaat langs de hooiopslag. De koeien kunnen bij het hooi, dus stonden rustig allemaal te vreten. Toen we alle koeien binnen hadden gingen we de melkput klaarmaken. De melkput is een 2x4 open tandem van Westfalia. Een vrij ouderwetse put en de eerste keer dat ik een zo'n put gemolken heb.
Op de farm gebruiken ze eerst een pre-dip, vervolgens maken ze de spenen schoon, dan melkstel onderhangen en vervolgens een andere dip als ze leeg zijn. Je werkt per koe met voorbehandelen en onderhangen, dus dat is even anders dan ik gewend ben wanneer je eerst een volledige rij voorbehandeld en daarna begint met onderhangen. Deze melkstal betekende veel lopen. We waren ongeveer twee uur bezig met melken en daarna heb ik nog even geholpen met de kalveren melk geven.
Het was een leuke ervaring om eens mee te helpen op de studentenfarm en ik mag van Charlie nog eens komen helpen als ik zin heb en dat ga ik ook zeker doen.

Dinsdag was de eerste stagedag van deze week. Ik heb toen weer veel gewerkt aan mijn plan van aanpak.
's Avonds ben ik nog even met de bus naar de Tesco geweest, hier heb ik nog een paar boodschappen gedaan.

Woensdag had ik op stage weer overleg met mijn begeleider. Ik heb met hem mijn plan van aanpak en wat ideeën doorgesproken. Hij was het hier mee eens en heeft me ook wat namen van mensen gegeven die mij wellicht kunnen helpen met mijn onderzoek.
Ook heb ik van hem een mountainbike gekregen die ik tijdens mijn stage mag gebruiken. Dit is erg fijn, want nu ben ik wat flexibeler en kan ook even snel naar het centrum fietsen voor als ik iets nodig heb. Een mountainbike is hier trouwens wel erg handig, omdat de wegen hier niet allemaal erg goed zijn en buiten dat kun je me de mountainbike stukken afsnijden bijv. door het bos. Bij gebrek aan een paard!
's Avonds ben ik naar Londen gegaan. Daar had ik afgesproken met de familie Saes (Sandra, Leon en hun twee kinderen Danielle en Michelle), waar ik weleens doe oppassen, om samen te eten. Zij waren een midweek in Londen op vakantie. Ze hadden de meiden niet verteld van mijn komst, dus die waren verbaasd en verrast dat ik er opeens was!
We hebben samen gegeten in een echte Engelse pub, wat erg gezellig was en het eten smaakte goed. Daarna zijn we nog ergens anders wat gaan drinken en hebben nog wat zitten kletsen. Het is erg apart om mensen in het buitenland te ontmoeten, die je normaal alleen thuis ziet. Maar wel een leuke ervaring!

Donderdag weer gestart met stage en mijn plan van aanpak afgerond. 's Middags had ik mijn eerste Engelse interview, best wel spannend! Dit was met een van de mannen die heeft meegedacht in het concept "paravet" (de opleiding waar mijn onderzoek op is gebaseerd). Hij is werkzaam in Doorset op het college daar en verzorgd daarnaast enkele keren per jaar een les op het RVC. Het interview ging gelukkig erg soepel en hij was te spreken over mijn Engels, wat erg leuk was om te horen.
's Avonds heb ik voor de eerste keer geskyped met Michel en daarna nog even met pap en mam. Leuk om thuis te spreken en te horen waar zij zoal mee bezig zijn.

Vrijdag was alweer de laatste stagedag van mijn tweede week. Dat was de dag dat ik mijn plan van aanpak heb ingeleverd bij mijn begeleider van de HAS. Nu hopen dat het wordt goedgekeurd!
Vrijdagmorgen kreeg ik bezoek van mijn studiegenoot Ruud. Hij start aanstaande maandag met zijn stage in Engeland en had vooraf nog een paar dagen om wat steden te bezoeken. Hij had voorgesteld om langs te komen bij mij, op weg naar zijn eigen stage. Dat vond ik een leuk idee. Hij kwam rond 9 uur aan op de campus en toen heb ik hem eerst een rondleiding gegeven, omdat hij benieuwd was waar ik terecht ben gekomen. Daarna zijn we even koffie gaan drinken in het café van de campus. Het was leuk dat hij de moeite nam even bij mij op bezoek te komen.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met mijn onderzoek. Ik heb vooral veel gezocht naar groeperingen van bepaalde instanties, die mij zouden kunnen helpen en ik heb gemaild met diverse deskundigen.
Na mijn stage heb ik weer een uurtje gesport in de gym en daarna ben ik gaan koken en eten.

Dan nog een kort stukje over mijn ervaring met Engelse mensen.
Engelse zijn erg vriendelijk en beleefd. Zo vragen ze altijd aan het begin van het gesprek "how are you?", zelfs als je iemand drie keer op een dag tegenkomt dan wordt het je drie keer gevraagd.
Verder merk je ook in de supermarkten dat Engelse erg netjes zijn, zo zeggen de medewerkers achter de kassa als je aan de beurt bent "sorry for keeping you waiting" gevolgd door weer een "how are you".
Ook wenst iedereen elkaar hier een fijne dag en wordt er standaard bij een ontmoeting "nice to meet you" gezegd.
Ik ben er ondertussen wel aan gewend en het is natuurlijk ook beleefd om de vragen terug te stellen.

Ik heb weer enkele foto's toegevoegd aan dit verslag.

Bedankt voor het lezen en veel groetjes uit Hatfield, Paulien

  • 12 Mei 2014 - 14:40

    Karen Tegenbosch:

    Paulien!
    Wat een leuke ervaringen! Geniet van alles! Dat doe ik hier ook ;)
    Voor je het weet is alles voorbij...
    Spreek je snel wel weer! ;)
    Liefs, Karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 8151

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 30 Juni 2014

Stage

Landen bezocht: